Slavnostní koncert
Mezinárodní klavírní soutěž Amadeus byla poprvé zahájena slavnostním koncertem
Letošní 31. ročník Mezinárodní mozartovské soutěže pro mladé klavíristy do 15 let, Amadeus, byl poprvé zahájený slavnostním koncertem. Koncert se konal 14. listopadu 2024 v 19 hodin v sále brněnského Besedního domu.
Do programu byly zařazeny dva klavírní koncerty: Klavírní koncert A dur KV 414 od rakouského klasicistního skladatele W.A. Mozarta (1756–1791) a Klavírní koncert g moll op. 25 od německého romantického skladatele F. Mendelssohna – Bartholdyho (1809–1847), který měl v České republice svoji premiéru. Třetím dílem, dvouhodinového programu, byl Klavírní kvintet op. 81, č. 2, který složil český romantický skladatel Antonín Dvořák (1841–1904).
Jak z názvu poslední skladby napovídá, tak nedílnou součástí koncertu bylo smyčcové kvarteto, které v uvozovkách zastupovalo celý orchestr a doprovázelo po celou dobu sólový klavír. Tohoto místa se ujalo Janáčkovo kvarteto působící v Brně. Založeno bylo už v roce 1947 a tak není divu, že se postupem času obměnilo a v dnešní době si ho můžeme poslechnout ve složení Miloše Vacka (1. housle), Richarda Kružíka (2. housle), Jana Řezníčka (viola) a Břetislava Vybírala (violoncello).
Jejich interpretace vybraných děl byla naprosto ohromující a dokázali do ní vtáhnout i posluchače. A protože to byla díla pro klavír, tak nemůžeme opomenout jejich důležitou roli. Na koncertu se představili dva klavíristé. První z nich, Jan Jiraský, který je pravidelně součástí soutěžní poroty, je laureátem řady více kolových mezinárodních soutěží, a hlavně je to přední český klavírista a pedagog.
V jeho podání jsme slyšeli v pořadí první koncert, tedy od W.A. Mozarta, který už svým charakterem byl dobře zvolený na zahájení celého večera. Mohli jsme obdivovat dokonalou souhru sólového klavíru a kvarteta, kteří mezi sebou dokázali perfektně komunikovat. Skladba byla pečlivě nastudována, tak, že si interpreti mohli dovolit být v ní uvolnění. Působila velmi hravě, a to dokázalo uvolnit atmosféru v sále a vtáhnout do ní posluchače.
Druhý klavírní koncert byl v podání Denise Stefanova, absolutního vítěze Amadea z roku 2021. Jeho podání Mendelssohnova koncertu bylo čisté, ladné a ke konci i uvolněné, k čemu určitě pomohl Miloš Vacek, který se nebál mladého klavíristu kontaktovat radostnými pohledy. Skladba byla vhodně dynamicky zpracovaná, členové kvarteta dokázali velmi dobře podpořit sólové části klavíru. Mendelssohnův koncert byl více lyrického rázu než předchozí Mozartův, a tak vhodně zvolený pro mladého klavíristu, který se dokázal do něj krásně vcítit. I když nebyl dostatečně jasný přechod mezi druhou a třetí větou, tak po chvilkovém zaražení posluchačů na konci, odměnili vynikající výkon účinkující velkým aplausem s trojitou děkovačkou.
Koncert byl ukončený čtyřvětým klavírním kvintetem od Antonína Dvořáka. Klavírní part opět převzal Jan Jiraský. V tomto díle jsme mohli pozorovat střídání sólových částí i u ostatních členů Janáčkova kvarteta. Například zde vynikla hra violisty Jana Řezníčka a Břetislava Vybírala, který během koncertu předvedl mistrovský výkon ve hře na violoncello.
Ačkoliv bylo poznat, na množství diváků, že koncert byl součástí soutěže poprvé, tak by bylo určitě škoda ho přestat dělat. Je skvělou příležitosti, jak představit účastníkům soutěže a nejen jim, členy poroty a případně starší výherce soutěže.
recenze Šarloty Knechtové